Hneftafl Regels

Hneftafl spelregels

Hnefatafl, vertaald als 'Koningstafel' en in het Engels, en over het algemeen in de meeste niet-Scandinavische talen, gemakkelijker te begrijpen als het 'Vikingspel', is een spel waarvan de geschiedenis verspreid is over de Donkere Middeleeuwen in Europa. Het spel werd door de Vikingen over het hele continent verspreid toen ze grote delen van Europa veroverden en evolueerde in evenveel versies als plaatsen die het bereikte. Het raakte in verval in de elfde eeuw toen de groei van het schaakspel veel historische spellen voorging, maar het Vikingbordspel Hnefatafl heeft een kleine opleving beleefd met de globalisering van de technologie een millennium later.

Opstelling

Het bord is verticaal, horizontaal en rotatiesymmetrisch, als een vierkant raster van 121 vierkanten, waarvan er 41 gemarkeerd zijn. Er zijn drie ontwerpen:

  • 24 aanvallende vierkanten, zes langs elke rand, op elk waarvan een zwart stuk ligt;
  • 12 defensieve velden, op elk waarvan een wit stuk ligt, rond het middelste veld;
  • 5 koningsvelden verdeeld over elke hoek en het midden, waarop de witte koning staat.

Het doel van het spel is echter asymmetrisch: de zwarte stukken proberen de koning te slaan, die ongeslagen van het middelste koningsveld naar een hoek moet reizen.

Spel

Het spel begint met het bewegen van een zwart stuk. Elk stuk beweegt op dezelfde manier: een willekeurig aantal velden horizontaal of verticaal, tot aan elk stuk dat zijn pad blokkeert, behalve naar een van de velden van de koning. Het is in deze zin analoog aan de toren in schaken, waarbij het naar elk onbezet (niet-konings) veld kan bewegen langs een pad van onbezette velden.

Stukken kunnen op verschillende manieren worden geslagen en uit het spel worden verwijderd door tegenovergestelde stukken:

  • Elk stuk behalve de koning kan op twee manieren geslagen worden:
    • door een stuk van de tegenstander dat beweegt om het stuk tussen zichzelf en een tweede stuk van de tegenstander te plaatsen, één op elk van twee onmiddellijk aangrenzende, tegenoverliggende velden;
    • door een stuk van de tegenstander te verplaatsen om het stuk tussen zichzelf en een hoekveld te plaatsen, op dezelfde manier als wanneer het veld bezet zou zijn door een tweede stuk van de tegenstander;
  • de koning kan op twee manieren geslagen worden:
    • door omringd te zijn aan vier aangrenzende zijden door zwarte stukken;
    • door aan drie aangrenzende zijden omringd te zijn door zwarte stukken en het centrale veld op de vierde.

Merk op dat een stuk alleen een ander stuk kan slaan door een van de bovenstaande posities mogelijk te maken: een stuk wordt niet geslagen door zelf naar een ingeklemde of omsingelde positie te bewegen. Verder heeft de koning het voorrecht om op de gebruikelijke manier te slaan, terwijl hij zelf alleen kan slaan op de moeilijkere omsingelde manier.

Voortgang

Het eenvoudig te begrijpen formaat biedt ruimte voor een willekeurig aantal strategieën en spelevoluties aan elke kant. Met zeer verschillende startcondities en doelstellingen voor de twee spelers, is het de moeite waard om de posities in opeenvolgende spellen af te wisselen, waarbij de winnaar wordt beslist na een aantal spellen in elke opstelling.