Hnefatafl-regels

Hnefatafl Regels

Hnefatafl, vertaald als 'Koningsbord' en beter bekend als het 'Vikingenspel' in het Engels en over het algemeen in de meeste niet-Scandinavische talen, is een spel waarvan de geschiedenis zich verspreidt over de Middeleeuwen in Europa. Verspreid over het continent door de Vikingen terwijl zij delen van Europa veroverden, evolueerde het spel in evenveel versies als plaatsen die het bereikte, waarbij hedendaagse kennis evenzeer is gebaseerd op speculatie als op historische documenten. Het raakte in verval in de elfde eeuw door de opkomst van schaken, dat vele historische spellen overschaduwde, maar het Vikingen-bordspel Hnefatafl heeft een kleine opleving gekend met de globalisering van technologie een millennium later.

Opstelling

Het bord is verticaal, horizontaal en diagonaal symmetrisch, als een vierkant raster van 121 vakjes, waarvan 41 gemarkeerd zijn. Er bestaan drie ontwerpen:

  • 24 aanvallende vakjes, zes langs elke rand, waarop een zwart stuk ligt;
  • 12 verdedigende vakjes, waarop een wit stuk ligt, rondom het middelpunt;
  • 5 koning-vakjes verdeeld in elke hoek en het midden, waarop de witte koning ligt.
Hnefatafl-bord

Het doel van het spel is echter asymmetrisch: de zwarte stukken proberen de koning te vangen, die ongeëvenaard van het middelste koning-vak naar een hoek moet reizen.

Spelverloop

Het spel begint met een zwarte zet. Elk stuk beweegt op dezelfde manier: een willekeurig aantal vakjes horizontaal of verticaal, tot aan een stuk dat zijn pad blokkeert, behalve naar een koning-vak. Het is in deze zin analoog aan de toren in schaken, waarbij het kan bewegen naar elk onbezet (niet-konings) vak langs een pad van onbezet vakjes.

Stukken kunnen worden gevangen en uit het spel verwijderd door tegengestelde stukken op verschillende manieren:

  • elk stuk behalve de koning kan op twee manieren worden gevangen:
    • door een tegenstander die het stuk insluit tussen zichzelf en een tweede tegenstander, met een aan elke zijde van twee onmiddellijk aangrenzende, tegenoverliggende vakjes;
    • door een tegenstander die het stuk insluit tussen zichzelf en een hoekvak, op dezelfde manier alsof het vak bezet was door een tweede tegenstander;
  • de koning kan op twee manieren worden gevangen:
    • door omringd te worden aan vier aangrenzende zijden door zwarte stukken;
    • door omringd te worden aan drie aangrenzende zijden door zwarte stukken, en het middelpunt op de vierde.

Let op dat een stuk alleen een ander stuk kan vangen door een van de bovenstaande posities te faciliteren: een stuk zal niet gevangen worden door zelf in een ingesloten of omsingelde positie te bewegen. Verder heeft de koning het voorrecht om op de gebruikelijke manier te vangen, terwijl hij alleen op moeilijker wijze omsingeld kan worden gevangen.

Vooruitgang

Het eenvoudig te begrijpen format laat ruimte voor talrijke strategieën en spelontwikkelingen aan elke kant. Met zeer verschillende startvoorwaarden en doelen voor de twee spelers, is het de moeite waard om posities af te wisselen in opeenvolgende spellen, waarbij de winnaar wordt bepaald na een aantal spellen in elke opstelling.